Попри війну та обстріли українські бізнеси другий квартал поспіль декларують стримано-оптимістичні настрої. Вони переконані, що війна триватиме і в 2023 році, а тому закладають ці ризики в свої фінансові плани. Але з оптимізмом дивляться у майбутнє та відчувають впевненість у швидкому відновленні економіки після перемоги. Як війна та блекаути вплинули на бізнес, в якому він стані зараз та які його очікування від майбутнього – дізнавався Центр громадського моніторингу та контролю.
Стримані очікування
За даними Нацбанку України, у листопаді бізнес продовжив зазнавати збитків від повномасштабної війни і, відповідно, послабив оцінки економічної діяльності. Продовження бойових дій, подальша руйнація інфраструктури, проблеми із логістикою, зростання виробничих витрат, а також зниження доходів населення вплинули на погіршення оцінок економічних результатів у найближчій перспективі підприємств.
Більшість компаній очікують подорожчання продукції чи послуг на тлі високої вартості сировини та товарів постачальників. Підприємства всіх секторів продовжують очікувати на продовження скорочення персоналу. Найбільш песимістичний – сектор будівництва.
Більшість представників українського бізнесу вважають, що активна війна росії проти України продовжуватиметься до кінця 2023 року. Про це свідчать результати дослідження компанії GradusResearch. Кількість тих, хто так вважає, зросла на 28 відсотків у порівнянні з опитуванням, яке проводилося в липні. Проте більшість опитаних представників бізнесу (61%) переконані, що війна стане фактором швидкого зростання та розвитку України.
Що стосується керівників бізнесів, майже дві третини з них оптимістично налаштовані на розвиток своєї компанії та галузі у наступні три роки. Про це свідчать дані дослідження компанії KPMG «Погляд керівників бізнесу в Україні 2022». Водночас щодо подальшого розвитку України оцінки дещо стриманіші: лише 44% опитаних очікують зростання економіки країни у наступні три роки. 81% керівників очікують рецесію в у найближчі 12 місяців. При цьому 65% впевнені, що криза буде тривалою, тому половина компаній враховували її в своїх планах.
Швидка адаптація
За дев’ять місяців повномасштабної війни дещо змінилися виклики, з якими стикається український бізнес. Починаючи з 24 лютого, компанії найбільше піклувалися про безпеку працівників, допомагали їм із переїздом на безпечні території, підтримували ЗСУ. У такому режимі вони жили близько місяця, розповіла виконавча директорка Європейської Бізнес Асоціації Анна Дерев’янко.
З квітня компанії вже почали адаптуватися до нових умов. Було враження, що нібито бізнес вже пристосувався і вийшов на нову точку балансу і рівноваги. Але 10 жовтня ситуація змінила реальність, сильно негативно вплинула на бізнес. Як мінімум половина компаній була «зачіплена» атаками 10 жовтня. Бізнесу знову прийшлося пристосовуватися до нових умов.
Наслідки блекауту
Бізнес активно готується до масових відключень електроенергії, закуповуючи генератори, паливо та Starlink, але це не означає повну стабілізацію роботи. Деякі компанії заявляють: якщо ситуація буде настільки критичною, вони готові зупиняти виробництво хоча б на декілька місяців, поки ситуація стане кращою.
Сектор рітейлу – один із найбільш вразливих через відключення електроенергії. Особливо ті компанії, які торгують товарами, що швидко псуються.
«Один із представників великих мереж казав, що доба зупинки мережі коштує їм 10 мільйонів гривень. Думаю, що насправді страждають всі. Це питання часу, коли і як швидко ефект доміно буде спрацьовувати. Тому триматися треба всім та підтримувати всіх, наскільки це можливо», — пояснила Дерев’янко.